اخبار عمومي
تازه ترين خبرها از موضوعات متنوع

ريه‌ها يكي از مهم‌ترين اعضاي بدن ما هستند. از اين رو، نگه داشتن آن در فرم طبيعي و سالم ضروري است. راه‌هاي متعددي وجود دارد كه مي‌توانيم از طريق آن‌ها شش هاي خود را سالم نگه داريم. يكي از اين راه‌ها خوردن غذاهاي مناسب و مفيد براي سلامتي ريه ها است. اما آيا درباره غذاها و موادي كه مي‌توانند براي سلامتي ريه ها مفيد باشند را مي‌شناسيد؟ ما در ادامه از ميان انبوهي از اين مواد غذايي به ۱۵ مورد اشاره مي‌كنيم.
به گزارش بهداشت نيوز به نقل از نسخه، ريه‌ها يكي از مهم‌ترين اعضاي بدن ما هستند. از اين رو، نگه داشتن آن در فرم طبيعي و سالم ضروري است. راه‌هاي متعددي وجود دارد كه مي‌توانيم از طريق آن‌ها شش هاي خود را سالم نگه داريم. يكي از اين راه‌ها خوردن غذاهاي مناسب و مفيد براي سلامتي ريه ها است. اما آيا درباره غذاها و موادي كه مي‌توانند براي سلامتي ريه ها مفيد باشند را مي‌شناسيد؟ ما در ادامه از ميان انبوهي از اين مواد غذايي به ۱۵ مورد اشاره مي‌كنيم.

سير
سير غني از آليسين (allicin) و داراي خواص ضد التهابي بسياري است كه باعث كاهش آسيب ناشي از راديكال‌هاي آزاد مي‌شود. مصرف سير باعث كاهش خطر ابتلا به عفونت و التهاب مي‌شود. التهاب مي‌تواند باعث آسيب‌هاي زيادي به ريه‌ها شود و سلامتي آن‌ها را به خطر بيندازد. از جمله بيماري‌هايي كه باعث ايجاد التهاب در بافت شش‌ها مي‌شوند:
آسم
برونشيت
بيماري‌هاي جدي‌تر مثل سرطان‌ها

زنجبيل
مانند سير، زنجبيل نيز خواص ضد التهابي زيادي دارد. در هند، معمولا به عنوان يك ادويه براي اضافه كردن عطر و طعم به مواد غذايي از زنجبيل استفاده مي‌شود. زنجبيل را معمولا به چاي اضافه مي‌كنند زيرا به التيام علايم سرماخوردگي و سرفه كمك مي‌كند. زنجبيل به سلامتي ريه كمك مي‌كند. به اين شگل كه در فرآيند سم زدايي از بافت اين ارگان، نقش موثري ايفا مي‌كند.

فلفل (چيلي)
اين ماده به دليل حضور (capsaicin) داراي تركيبي گرم و تند است. اين تركيب به ترشح مخاط سالم از دستگاه تنفسي كمك مي‌كند. درنتيجه مجاري تنفسي پاكسازي مي‌شوند. علاوه بر اين از غشاي مخاطي نيز محافظت مي‌شود. از آنجا كه چيلي يك منبع غني از بتا كاروتن است، با مصرف آن ريه‌ها از آسيب‌هاي آسم محافظت مي‌شوند.

زردچوبه
زردچوبه غني از كوركومين است كه خواص ضد التهابي دارد. زردچوبه به مبارزه با عفونت و سلامتي ريه ها كمك مي‌كند. زردچوبه به عنوان محافظ طبيعي بر عليه آسم عمل مي‌كند.

گردو
از آنجا كه گردو غني از اسيدهاي امگا ۳ است و داراي خواص ضد التهابي است. بنابراين خوردن چند گردو هر روز مي‌تواند به بدن كمك كند كه در برابر بيماري‌هاي ريوي از خود محافظت كند و سلامتي ريه ها حفظ شود.

ميوه هاي نارنجي
ميوه‌هاي نارنجي رنگ مانند پاپايا، پرتقال و كدو تنبل حاوي آنتي اكسيدان‌ها و ويتامين C هستند. ويتامين C مي‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها و كاهش التهاب كمك كند. شما بايد انواع ميوه‌ها را بخوريد تا سلامتي ريه ها تامين شود و از التهابات و عفونت‌ها در امان بمانند.

سبزيجات سبز برگ‌دار
سبزيجات برگ سبز مانند اسفناج، كلم بروكلي، جوانه‌هاي كاهو و … شامل خاصيت فيتوشيميايي (phytochemicals ) هستند كه در جلوگيري از بيماري‌هاي ناگوار مانند سرطان نقش دارد. با توجه به وجود خواص ضد التهابي در اين سبزيجات، آن‌ها خطر ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي مانند آسم را كاهش مي‌دهند. مصرف اين سبزيجات خصوصا مصرف اسفناج در رژيم غذايي روزانه، كارايي سيستم ايمني بدن شما را افزايش مي‌دهد و سلامتي ريه هاي شما را تامين مي كند.

ماهي
ماهي‌هايي مانند قزل آلا و كپورر در رژيم غذايي روزانه با توجه به اينكه حاوي اسيدهاي چرب اومگا ۳ هستند خواص ضد اكسيداني و ضد سرطاني دارند. علاوه بر ماهي مي‌توانيد با توصيه و مشاوره پزشك خود حتي از انواع روغن هاي ماهي استفاده كنيد. مصرف غذاهايي دريايي شامل ماهي به سلامتي ريه ها كمك مي كند.

مرغ
مرغ مقدار زبادي از پروتئين مورد نياز بدن را فراهم مي‌كند و منبع غني از سلنيوم و روي است كه مي‌تواند سيستم ايمني بدن شما را تقويت كند. علاوه بر اين، خوردن يك كاسه سوپ مرغ گرم با چاشني مقداري فلفل سياه به ترشح موكوس و تميز شدن راه هوايي و تميز كردن هوا در ريه ها كمك زيادي مي‌كند.

زردآلو
مصرف ميوه يك راه عالي براي حفظ سلامتي ريه هاي شما است. ميوه‌ها از بروز انواع مختلف عفونت و بيماري‌ها جلوگيري مي‌كنند. از آنجايي كه زردآلو منبع غني از تركيبات آنتي اكسيداني مانند ويتامين C، ويتامين E، بتا كاروتن و ليكوپن است، به حذف راديكال‌هاي آزاد اكسيژن كمك كند. در نتيجه فرصتي براي بروز بيماري‌هاي ريوي فراهم نمي‌شود.

كلم بروكلي
كلم بروكلي مي‌تواند به راحتي در ليست غذاهايي كه به سلامتي ريه شما كمك فوق‌العاده‌اي مي‌كند جاي داده شود. خصوصا اگر به تازگي سگار را ترك كرده‌ايد، مصرف بروكلي به شما توصيه مي‌شود. بروكلي در سم زدايي از ريه‌ها معجزه مي‌كند كه به نوبه خود باعث پيشگيري از بروز سرطان ريه خواهد شد.

گريپ فروت
گريپ‌فروت يك ميوه شگفت انگيز با خواص فوق العاده است. مصرف آن براي سلامت ما بسيار مفيد است زيرا حاوي چندين ويتامين و مواد معدني مانند ويتامين C، ويتامين B6، تيامين، اسيد فوليك و منيزيم است. گريپ فروت يك منبع غني از آنتي‌اكسيدان‌ها است و داراي خواص ضد التهابي است. اين غذاي عالي براي پاك كردن ريه‌هاي شما مفيد است.

پياز و سلامتي ريه ها
پياز منبع خوبي از اسيد فوليك، ويتامين B6 و ويتامين C هستند. پياز همچنين داراي خواص ضد سرطان زا است و در پيشگيري از سرطان ريه و تنگي برونش‌ها به علت آلرژي موثر است. كمك مي كنند. پياز براي پيشگيري و مبارزه با عفونت در ريه‌ها و كاهش اسپاسم برونش ها در طي بيماري آسم ميد است.

سيب
اعتقاد بر اين است كه سيب يكي از ‌غني‌ترين ميوه‌ها است. خوردن يك سيب در روز مي‌تواند در پاكسازي و رفع آلودگي و عفونت ريه‌ها كمك كند و در نتيجه باعث مي شود كه شش‌ها سالم‌تر و درنتيجه سلامتي ريه ها تامين شود. سيب براي كساني كه سيگار را ترك كرده‌اند ميوه خوب و مقوي است. همچنين افراد سيگاري براي اينكه اثرات سيگار كاهش يابد ميتوانند روزانه حداقل يك عدد سيب بخورند.

انار بهترين ميوه براي سلامتي ريه ها
نوع آنتي اكسيدان موجود در انار سه برابر بيشتر از هر ماده آنتي‌اكسيدان ديگري است موثر است. انار ميوه اي است كه معمولا براي بيماران داراي سرطان ريه در نظر گرفته مي‌شود.

مطالب پيشنهادي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳۱ تير ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۴۸:۴۷ ] [ وبلاگ نويس ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 0
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب