اخبار عمومي
تازه ترين خبرها از موضوعات متنوع

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، رامين پاشايي فام كه داراي دكتراي اقتصاد بود و طي سالهاي 86 تا 88 در سمت معاون اقتصادي بانك مركزي ايران خدمت كرده بود و در كارنامه كاري خود مديرعاملي بانكهاي سپه، كارآفرين، عضويت هيأت مديره بانك ايران و اروپا و بانك ملي و نيز عضويت هيأت امناي مؤسسه عالي بانكداري ايران، مديريت كل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، عضويت كميسيون شوراي پول و اعتبار و مديريت كل بازرگاني سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور را داشت، همواره داراي يك آرزوي بزرگ اقتصادي بود، وي نجات اقتصادي ايران را در گروي اين آرزو مي ديد: احياي جاده ابريشم آبي و احداث پل خليج فارس. او بارها در گفت وگوهاي خود با تسنيم به آنها اشاره كرده بود كه در ادامه مجدداً آنها را مي خوانيد.

بخشي از مصاحبه پاشايي فام با تسنيم با عنوان «خدمات، موتور توسعه پايدار ايران/جاده ابريشم انگشتر و ايران نگين آن است » كه در 7 اسفند 1394 در تسنيم به چاپ رسيده بود:

• حمل و نقل، كليدي ترين و مهمترين و پايدارترين زير بخش توسعه كشور
• جاده ابريشم انگشتر و ايران نگين آن است

تسنيم: كدام بخش از خدمات بيشتر مورد توجه شماست؟

پاشايي فام: به دليل محدوديتهاي موجود، زير بخش حمل و نقل به نظر من كليدي ترين و مهمترين و پايدارترين زير بخش توسعه كشور است .

موقعيت كشور ما از نظر جغرافيايي در بين تمام كشورهاي دنيا بي نظير و منحصر به فرد است به نحوي كه اگر تاريخ اقتصادي ايران را مرور كنيم، مخصوصا زماني كه نفت كشف نشده بود و وجه غالب اقتصاد كشور متأثر از اين محصول نبود كشور ما محل اتصال غرب و شرق از طريق جاده و مسير ابريشم بود . به بياني ديگر اگر جاده ابريشم را به شكل يك انگشتر شبيه نماييم كشور ما نگين اين انگشتر بوده و هست. بهترين مسير تجارت بين غرب و شرق كشور ما است. بنابراين با يك نگاه و مطالعه ساده تاريخ اقتصادي كشو رمي توان پي برد كه مزيت اصلي كشور ما اتصال تجارت غرب با شرق است . امري كه متأسفانه فراموش شده و مورد بي مهري قرار گرفته در حالي كه اين بخش مي تواند باعث رشد و شكوفايي پايدار كشور شود.

براي توضيح اين بخش بهتر است به نقشه كشورهاي همجوار و ارتباط آنها و جايگاه ايران توجه كنيم . همچنانكه در نقشه شماره 1 ملاحظه مي شود ، هم اينك ارتباط ميان آسياي دور و آسياي ميانه از طريق ايران بسياراقتصادي و مقرون به صرفه است. هم اينك تجارت كشورهاي بزرگي چون ژاپن، چين، كره جنوبي، مالزي، تايوان، تايلند، هنگ كنگ، سنگاپور، ويتنام، اندونزي ، فيليپين و حتي شبه جزيره هندوستان و استراليا با كشورهاي آسياي ميانه به ويژه آذربايجان ، تركمنستان، ازبكستان، قزاقستان، ارمنستان، گرجستان، افغانستان و حتي روسيه از طريق حمل و نقل دريايي و آبهاي آزاد با طي مسافتي طولاني از جنوب خليج فارس با گذر از تنگه عدن و عبور از درياي سرخ و طي مسير سخت و كانال دست ساز سوئز و پرداخت عوارض وارد درياي مديترانه شده و با عبور از تنگه بسفر وارد درياي سياه و از آنجا از طريق رود ولگا طي مسير مي كنند تا محموله خود را به درياي خزر رسانده و از آنجا به كشورهاي مورد نظر منتقل كنند. اين مسير در نقشه پيوست شماره 1 با رنگ سبز مشخص شده كه حدوداً 19400 كيلومتر را در برمي گيرد. با فرض سرعت 10 نات براي هر كشتي اين مسير حدود 31 روز به طور مي انجامد و ضمن اينكه بايد از سه نقطه حساس خليج عدن كه به دليل وجود دزدان دريايي ناامن بوده و هزينه اضافي براي كشتي هاي عبوري تحميل مي كند همچنين عبور از كانال سوئز دست ساز بشر با طول حدود 170 كيلومتر و پرداخت عوارض و مشكلات خاص خودش همراه است و بالاخره عبور از تنگه بسفر كه در كشور تركيه قرار دارد مشكلات و گلوگاههاي اين مسير دريايي است.
حال اگر در جهت احياي مسير ابريشم جديد و استفاده از پتانسيلهاي كشور بتوان مسير جايگزيني را ارائه داد به نحوي كه براي كشورهاي مورد نظر اقتصادي و امن تر باشد، مورد پذيرش قرار خواهد گرفت. براي اين منظور با توجه به موقعيت استراتژيك كشورها ، مسير دومي را مي توان معرفي كرد كه هم اقتصادي و هم جذاب باشد و براي همه كشورها به ويژه ايران سودي سرشار و پايدار به همراه داشته باشد.
اين مسير پيشنهادي در نقشه پيوست شماره 1 با رنگ صورتي مشخص شده است. همچنانكه ملاحظه مي شود اين مسير تا جنوب شبه جزيره هند با مسير قبلي يكسان است . اما از جنوب شبه جزيره هند به سمت خليج فارس تغيير جهت داده و به سمت سواحل شمالي خليج فارس يعني كشور عزيزمان امتداد دارد.
براي اتصال اين مسير به كشورمان نيازمند زيرساختهاي بندري جديدي هستيم كه جزيره قشم بهترين گزينه براي اين امر است كه در ادامه دلايل و ويژگيهاي انتخاب اين جزيره را توضيح خواهم داد.
پس از اتصال اين مسير به خاك كشورمان با مديريتي كه در حمل و نقل ريلي و جاده اي نياز دارد مي توان كالاهاي مورد نظر را به درياي خزر رساند . ويژگي اين مسير عبارت است از:
1- فاصله دريايي اين مسير حدود 11400 كيلومتر است كه حدود 8000 كيلومتر كمتر از مسير قبلي است . البته حدود 1700 كيلومتر مسير جاده اي و ريلي به اين فاصله اضافه مي شود. در مجموع فرمان مورد نياز براي طي مسير دريايي حدودا 18 روز با سرعت متوسط 10 نات براي هر كشتي است و اگر حداكثر 4 روز نيز براي انتقال بار از طريق جاده اي و ريلي در نظر بگيريم اين مسير 23 روز خواهد بود كه 9 روز صرفه جويي در زمان و به تبع آن در هزينه حمل كشتي ها خواهد شد.

2- گذرگاههاي سخت خليج عدن، كانال سوئز، تنگه بسفر و رودخانه ولگا حذف و عوارض و هزينه هاي مربوطه صرفه جويي خواهد شد.

3- امكان نگهداري كالا در كشور ايران و توزيع تدريجي آن متناسب با تقاضاي كشورهاي حاشيه خزر و افغانستان به عبارتي ديگر تبديل كشر به يك هاب توزيع منطقه اي و گسترش خدمات بندري، انبارداري و حمل و نقل در داخل كشور كه سود سرشاري را نصيب كشور نموده و البته اين سود نيز پايدار خواهد بود.
به عبارتي با انجام اين پروژه مي توان اميدوار بود سود مستقيمي كه نصيب كشور مي شود قابل توجه باشد و سود غير مستقيم آن بسيار فراتر از سود مستقيم خوهد بود . اين سود غير مستقيم از دو ناحيه قابل تصور است . يك از ناحيه ايجاد اشتغال و صنايع و حرف وابسته به حمل و نقل و سود دوم ناحيه سياسي و منطقه اي كه در اين حالت سود كشورهاي همجوار با ثبات و گسترش صنعت حمل و نقل ايران حاصل مي شود كه هم موجب انجام سرمايه گذاريهاي عظيم خارجي مي شود و هم موجب هم سويي سياستهاي كشورهاي منطقه با سياست كشور ما به دليل وجود منافع اقتصادي مشترك خواهد بود.

• قشم را دريابيد

• پلي كه سود سرشاري را مي تواند نصيب ايران كند

تسنيم: چرا اينقدر بر جزيره قشم تأكيد مي كنيد؟

پاشايي فام: با نگاهي به موقعيت اين جزيره در نقشه پيوست شماره 2 مي توان به دليل انتخاب پي برد. اولا اين جزيره حدود 2.7 برابر كشور سنگاپور است ثانيا همچنانكه ملاحظه مي شود جزيره قشم به صورت طولي در تنگه هرمز گسترش يافته به نحوي كه جنوب اين جزيره به سمت خليج فارس مواج و شمال اين جزيره به سمت كشور عزير ما آرام است همانند يك خور طبيعي عمل مي نمايد.

ثالثا: فاصله بين بندر لافت و بندر خمير حدود 2 كيلومتر است كه با احداث يك پل 2 كيلومتري به سرزمين اصلي متصل مي شود.

رابعاً: در شمال جزيره بدون نياز به لايروبي و با عمق مناسب آب مي توان امكان پهلوگيري كشتي هاي غول پيكر و پهن پيكر را به سادگي فراهم كرد.

بنابراين به طورخلاصه با احداث يك پل حدود 2 كيلومتري مي توان اين جزيره بسيار مهم را به سرزمين اصلي متصل و با ادامه مسير ريلي و جاده اي به تمامي كشورهاي همسايه سرويس دهي كرد و سود سرشار اين پروژه مي تواند موتور رشد و توسعه كشور را روشن و همواره پايدار نگه دارد و با انجام محاسباتي مي توان نشان داد با سرمايه گذاري در اين بخش و اين مسير سيماي اقتصادي و سياسي كشور دگرگون شده و فرايند توسعه كشور تكميل و بسياري از مشكلات اقتصادي موجود حل شود.

متن كامل مصاحبه در اينجا قابل دريافت است.

بخشي از مصاحبه با دكتر پاشايي فام با عنوان «لزوم كاهش نرخ سود سپرده به 3 درصد براي ايجاد تعادل در اقتصاد كشور » كه در تاريخ 11 آبان 1395 در تسنيم به چاپ رسيده بود.

• موقعيت استراتژيك و جغرافيايي كشور راه نجات كشور است

تسنيم: از نظرات خود در حوزه واقعي و بخش واقعي اقتصاد بفرماييد.

پاشايي فام: در بخش واقعي اقتصاد قبلا راه حل اساسي را در مصاحبه با تسنيم ارائه كردم. اكنون اشاره مختصري به آن سخنان مي كنم. جزئيات اين بخش نيز تماما بررسي و مطالعه شده است. موقعيت استراتژيك و جغرافيايي كشور راه نجات كشور است. شاهراه جاده ابريشم با تعريف جديد همانند يك انگشتر كه نگين آن كشور عزيزماست بايد ايجاد شود. تجارت كشورهاي CIS با آسياي دور همانند چين ، ژاپن ، تايلند ، سنگاپور، مالزي و.. تنها و تنها از مسير كشور ما اقتصادي و ارزان و مقرون به صرفه است. مسير دريانوردي و تجارت عظيم قول اقتصادي آسيا يعني چين و همچنين ژاپن و كره و.. به سوي كشورهاي بزرگي مثل روسيه، قزاقستان، ازبكستان ، تاجيكستان، ارمنستان، آذربايجان، افغانستان و... فقط و فقط از مسير كشور ما اقتصادي است. كافي است سرمايه گذاري زير بنايي در كشور ايجاد و بستر اين تجارت و حمل و نقل از بندر جنوبي كشور ر حوزه آبهاي نيلگون خليج هميشه فارس خصوصا قشم آغاز و تا سواحل زيباي منحصر به فرد در دنيا در درياچه خزر ختم شد. اين مسير شاهراه جاده ابريشم تجارت (آسياي دور با آسياي ميانه و حوزه قفقاز) است و در اين مسير نگين ارزشمند اين انگشتر كشور عزيز ما است. با يك سرمايه گذاري مختصر (با مقياس اقتصاد ايران )، ايجاد يك مجموعه بندري بزرگ در جزيره قشم و احداث يك پل دو كيلومتري و اتصال اين جزيره به سرزمين اصلي و ايجاد يك بزرگراه از قشم به سوي درياي خزر با زيرساختي بزرگ و عظيم و ريلي و جاده اي كشور شكوفا خواهد شد و چند برابر درآمدهاي نفتي مي توان از اين مسير براي كشور درآمد ايجاد كرد. اين ادعا قابل اثبات است و من براي اثبات و بحث در اين خصوص آماده ام تمام تجارب و دانش اندك خود را خالصانه در اختيار مسئولان و صاحبنظران قراردهم. يقين دارم به جز اين راهكار هيچ كار ديگري در ميان مدت نمي تواند كشور را از اين توسعه نيافتگي خارج كند.

• دولت از پروژه انتقال آب خليج فارس به فلات مركزي بيش از پيش حمايت كند

ساليان سال راجع به اين موضوع تحقيق و بررسي كرده ام و با صاحبنظران مختلف فني و اقتصادي نيز بحث كرده ام و به اين ادعا و پروژه ايمان دارم. البته در كنار اين پروژه توجه ويژه به پروژه انتقال آب خليج فارس به فلات مركزي از اهميت خاصي برخوردار است كه به لطف خدا در حال اجراست اما نيازمند حمايت ويژه دولت است. اين پروژه نيز سيماي اقتصاد كشور را در آيند ه مي تواند متحول سازد.

متن كامل مصاحبه در اين اينجا قابل دريافت است.

در مقابل مردم شريف ايران مسئوليم
همواره دغدغه ايران و حل مشكلات پولي و بانكي و اقتصادي آن را داشت و حتي در شرايطي كه حال مساعدي نداشت مي كوشيد تا به سوالات خبرنگاران پاسخگو باشد. مرحوم پاشايي فام در پاسخ به درخواست خبرنگار تسنيم براي مصاحبه، در حالي كه از بيماري سرطان به شدت رنج مي برد و در مقطعي نيز سرماخوردگي به شدت بيماري اش را تشديد كرده بود، اين پاسخ را داده بود كه عين متن آن را در ادامه مي خوانيد.

«سلام روز بخير، خيلي از لطف شما ممنونم. فكر نمي كردم روزي آنقدر ضعيف بشم و با كوچكترين سرما خوردگي از كار بيافتم. راستش نه براي خودم بلكه دلم براي كشورم كباب ميشه، سالها زمان و امكاناتش رو گذاشت در اختيار من تا درس بخونم و تحمل كرد تا دكتري بگيرم و روزي قسمتي از اداره امور كشور را بر عهده بگيرم و منم به هموطنانم اين فرصتها رو بدم و كشور از اين سرمايه گذاري كه روي من كرده بهره برداري كنه، اما افسوس كه اين بيماري فرصت نداد، دينم را به ميهن و هم وطنانم ادا كنم خيلي دلم ميسوزه ، اگه قصوري داشتم خدا من و ببخش. ببخشيد شمارو ناراحت مي كنم. مواظب سلامتيتان باشيد هم به خاطر خودتان و خانواده تان هم به خاطر مردم شريف ايران در مقابل اين مردم نيازمند و شريف مسئوليم. من كه كوتاهي كردم، خدا به شما و همه اونايي كه نقش دارند كمك كنه.»

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۵۶:۲۵ ] [ وبلاگ نويس ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 0
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب