اخبار عمومي
تازه ترين خبرها از موضوعات متنوع

يك متخصص روانشناسي كودك و نوجوان، ضمن بيان آنكه دختران در قبال مسائل خانوادگي و پسران در قبال مسائل اجتماعي مسئوليت پذيري بيشتري دارند، راهكارهايي موثر براي پرورش مسئوليت پذيري در كودكان ارائه كرد.
به گزارش بهداشت نيوز به نقل ازايسنا، گوهريسنا انزاني با بيان اينكه مسئوليت نوعي ويژگي شخصيتي است كه به‌صورت نگرشي در ساختار رواني و رفتاري فرد شكل مي‌گيرد، اظهاركرد: مسئوليت‌پذيري يعني فرد بتواند تعهداتي كه بر عهده دارد را به‌درستي انجام دهد كه البته مسئوليت‌پذيري در بعد فردي زمينه‌ساز مسئوليت‌پذيري اجتماعي است.

به گفته وي فردي كه مسئوليت‌پذيري را در كودكي بياموزد مي‌تواند به فرد موفقي تبديل شود. در همين راستا خانواده و مدرسه بايد آموزش‌هايي را براي ارضاي نياز روانشناسي و روانشناختي كه در نهايت منجر به حس مسئوليت پذيري ميشود اختصاص دهد چراكه رفتار مسئولانه از شاخص‌هاي انسان سالم در هر جامعه اي به شمار مي‌رود كه بايد از دوران كودكي به افراد آموزش داده شود.

اين روانشناس با بيان اينكه مسئوليت حاصل سه ويژگي تشخيص، تصميم و خلاقيت است، گفت: افراد مسئوليت‌پذير
افرادي با وجدان، مطمئن، جدي و مقرراتي هستند اين در حاليست كه مسئوليت‌پذيري اكتسابي و نيازمند آموزش والدين است. مسئوليت‌پذيري داراي مولفه‌هاي اصلي شامل يادگيري رفتارهايي كه نياز اساسي فرد را برآورده مي‌كند و پذيرفتن پيامد رفتار است.

بنابر اظهارات انزاني، كودكاني كه مسئوليت‌پذيري را نياموزند در آينده در كارها به موفقيت نخواهند رسيد، روابط دوستانه اشتباهي برقرار مي‌كنند، اعتماد به نفسشان كاهش مي‌يابد، خشم، استرس، افسردگي و اضطراب در آنها بيشتر مي‌شود. همچنين بزهكاري، ترك تحصيل، انزواي اجتماعي، سردرگمي، كاهش حس امنيت، قانون‌گريزي، نزول گرايش به نظم، كاهش روابط اجتماعي، كاهش انگيزه‌هاي پيشرفت، خشونت عليه همسر، گرايش به مواد مخدر و مشروبات، انتقام گيري و انتقاد دائم از ديگران از ديگر خصوصيات خلقي اين افراد مي‌شود.

وي افزود: از ديدگاه نظريه يادگيري اجتماعي، بهترين شيوه آموزش مسئوليت‌پذيري به كودكان الگو برداري مناسب از والدين و محيط اجتماعي است.

اين روانشناس با بيان اينكه مسئوليت‌پذيري مي‌تواند به‌صورت آگاهانه و ناآگاهانه به كودكان آموزش داده شود، گفت: در شيوه آگاهانه والدين با امر و نهي، آموزش و تشويق و تنبيه مسئوليت‌پذيري را در فرزندان شكل مي‌دهند اما در شيوه ناآگاهانه كودكان با مشاهده و الگوگيري از رفتار و گفتار والدين رفتارهاي مسئولانه را مي‌آموزند و اين رفتارها را دروني مي‌كنند البته از ديدگاه روانشناسي والدين نبايد به كودك به‌صورت مستقيم امر و نهي كنند. بهترين راه آموزش مسئوليت‌پذيري دروني‌سازي با شيوه تربيتي مناسب از سوي والدين است.

به گفته وي، در شيوه فرزندپروري منسجم و صميمي كه والدين در تربيت فرزندان با يكديگر اختلاف نظر ندارند، در برابر فرزندانشان مشاوراني آگاه و با دانش هستند، والدين مسئوليت پذيري زيادي در قبال فرزندان و همسرشان دارند و مي‌دانند كه مشورت در زندگي تاثير زيادي دارد و به صورت مداوم در حال پيشرفت و تكامل روحي، جسمي و معنوي هستند و در كنار هم احساس شادي مي‌كنند، بهترين شرايط را براي آموزش مسئوليت پذيري در فرزندانشان فراهم مي‌كنند.
انزاني تاكيد كرد: طبق پژوهش‌هاي انجام شده مسئوليت‌پذيري خانوادگي در دختران و مسئوليت‌پذيري اجتماعي در پسران بيشتر پرورش مي‌يابد، حال آن‌كه كودكاني كه داراي اعتماد به نفس بيشتري هستند مسئوليت پذيري بيشتري را بر عهده مي‌گيرند.

وي در ادامه درباره نحوه پرورش مسئوليت پذيري در كودكان گفت: مشاركت دادن فرزندان در مسائل خانه و خانواده باعث پرورش مسئوليت پذيري در كودكان مي شود. والدين با يادگيري مهارت‌هاي فرزندپروري و اجراي كامل تكنيك‌هاي ياد گرفته شده مي‌توانند فرزندان مسئوليت‌پذيري را تربيت كنند. مي‌توان با توجه به سن و توانمندي كودك آنها را در مرتب كردن اتاقشان مشاركت داد اما پيش از اين والدين بايد خشم و استرس خود را كنترل كنند و بتوانند شيوه موثرارتباط با فرزندان خود را بيابند. بايد هنگام مرتب كردن اتاق كودك، كنار او بنشينند و همراه با بازي و شيطنت مسئوليت پذيري را به كودك آموزش دهند. هرچقدر وسايل اتاق كمتر امكان مرتب كردن آن بيشتر و راحت‌تر خواهد بود.
انزاني افزود: همچنين والدين مي‌توانند در كارهاي مربوط به خانه‌داري از فرزندان خود كمك بگيرند زيرا كودكان معمولا از سنين بسيار كم علاقه به كمك كردن به والدينشان دارند. همچنين بازي پازل و لگو بازي براي پرورش نظم و مقررات در كودكان بسيار موثر است.

وي ادامه داد: والدين بايد از كودكان خود بخواهند كه در ساعت مشخصي بخوابند، مسواك زدن را طبق قاعده نظم بدانند و هر كاري را با برنامه و قاعده خاصي انجام دهند. بايد از دستورات مبهم به كودك پرهيز كنند و به‌صورت جزئي كودك را راهنمايي كنند. والدين نبايد دستورات پشت سر هم به كودك بدهند.آنان بايد در قبال هر رفتار مناسب به شيوه كلامي يا غير كلامي كودك را تشويق كنند البته بايد از باج دادن به فرزندشان پرهيز كنند يعني پيش از انجام هر رفتار به كودك هديه داده نشود اما چنانچه كودك در انجام مسئوليت ساده‌اي كه به عهده او بود موفق عمل كرد با گفتارهايي مثل آفرين، مرسي دخترم، چشمك زدن، نوازش كردن و بوسيدن و دادن خوراكي‌هاي خوشمزه و ساده كمك كنند تا مسئوليت پذيري در كودك تقويت شود. والدين بايد اجازه دهند كودكان كارهاي ساده و جزئي را تا جايي كه به آن‌ها آسيبي وارد نمي‌كند خودشان انجام دهد و فقط مراقب امنيت فرزند باشند كه در انجام اين كارها آسيبي به آن‌ها وارد نشود.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۴۸:۱۲ ] [ وبلاگ نويس ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 0
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب