اخبار عمومي
تازه ترين خبرها از موضوعات متنوع

فشار خون بالا يا همان پرفشاري خون باعث مي‌شود قلب براي پمپاژ خون به سراسر بدن سخت‌تر كار كند پس براي حفظ سلامت قلب بايد مراقب باشيم تا فشار خونمان هميشه در محدوده‌ي سلامتي قرار داشته باشد.

تاثير انجام فعاليت بدني و ورزش منظم براي تثبيت فشار خون ثابت شده است؛ اما اگر نمي‌توانيد هر روز زماني را براي ورزش كردن اختصاص دهيد بايد رژيم غذايي‌تان را تغيير دهيد و از خوردن انواع مواد غذايي حاوي مقادير زياد قند يا نمك خودداري كنيد. در ادامه به برخي از اين مواد غذايي مضر براي افراد مبتلا به فشار خون بالا اشاره مي‌كنيم.

1- نخود لوبياهاي كنسرو شده
لوبياهاي كنسرو شده سرشار از سديم و مواد نگهدارنده هستند كه موجب افزايش فشار خون مي‌شوند؛ اما اگر چاره‌اي نداشتيد و خواستيد از آن‌ها استفاده كنيد، ابتدا لوبياها را با كمي آب بشوييد تا حداقل نمكي كه روي آن چسبيده جدا شود. ولي بهترين كار اين است كه نخود لوبياي معمولي بخريد و خودتان در منزل آن‌ها را بپزيد و از مصرف اين مواد غذايي كنسرو شده اجتناب كنيد.

2- پنيرها
پنير بسيار خوشمزه است، همه اين را مي‌دانند؛ اما بايد مقدار نمك موجود در انواع مختلف آن را در نظر داشته باشيد: پنير چدار حاوي 621 ميلي‌گرم سديم در گرم است، پنير گودا 819 ميلي‌گرم سديم در هر گرم، و پنير آمريكايي 1671 ميلي‌گرم سديم در هر گرم دارد و اين اعداد نشان مي‌دهد كه نمك زيادي در پنيرها وجود دارد.

3- آب‌نبات‌ها
آب‌نبات‌ها شيرين هستند؛ آن‌قدر شيرين كه دليل اصلي فشار خون بالا مي‌باشند. آب‌نبات‌هايي كه سرشار از "شربت ذرت با فروكتوز بالا" هستند موجب افزايش وزن، بيماري‌هاي كليوي و افزايش احتمال ابتلا به ديابت مي‌شوند كه در نهايت منجر به افزايش فشار خون مي‌شوند. بدين ترتيب به هر قيمتي از آب‌نبات‌ها پرهيز كنيد.

4- نوشابه‌هاي گازدار
درست مانند آب‌نبات، نوشيدن نوشابه نيز از ممنوعه‌هاي فشار خون است. اين نوشيدني‌ها بسيار اعتيادآورند و باعث مي‌شوند هر روز ميل و ولعتان به نوشيدنشان بيشتر شود. نوشابه‌ها سرشار از قند هستند و مي‌توانند باعث افزايش فشار خون شوند. طبق گزارش انجمن قلب آمريكا، اين نوشيدني‌ها بايد در طول يك هفته 355 ميلي‌ليتر يا كمتر مصرف شوند.

نوشابه هاي گازدار و انرژي زا
5- نوشيدني‌هاي انرژي‌زا
تفاوت نوشيدني‌هاي انرژي‌زا و نوشابه‌هاي گازدار در اين است كه اين نوشيدني‌ها حاوي كافئين هستند و مشخص شده كه كافئين باعث افزايش كوتاه‌مدت اما شديد فشار خون مي‌شود. حالا خودتان به اين موضوع فكر كنيد كه اين نوشيدني‌ها كه هم قند دارند و هم كافئين چه بلايي بر سر فشارخونتان مي‌آورند؟

6- سس‌ها
از مصرف سس پنير، سس‌هاي سالاد، سس مايونز و انواع ديگر سس‌ها خودداري كنيد تا خطر ابتلا به فشار خون بالا را كاهش دهيد. بيشتر سس‌ها پر از سديم هستند، مانند سس تند كه 2643 ميلي‌گرم سديم در هر گرم و سس خردل كه 1100 ميلي‌گرم سديم در هر گرم دارد.

7- پيتزا
پيتزا از آن غذاهايي است كه مقاومت كردن در برابر آن سخت است؛ اما اين را بدانيد كه يك پيتزاي پنير معمولي سرشار از سديم است. پنير نمك دارد، سس گوجه فرنگي نمك دارد، خميرش هم نمك دارد. در واقع هرچيزي كه در پيتزا وجود دارد براي خوشمزه شدن و خوش‌طعم شدن به نمك نياز دارد. نه تنها به دليل مقادير بالاي سديم موجود در پيتزا بلكه به خاطر ميزان كربوهيدرات‌هاي موجود در خمير آن بايد با تمام نيروي اراده‌ي خود براي اجتناب از مصرف اين غذاي اعتيادآور استفاده كنيد.

8- گوشت قرمز
بله، حتي گوشت قرمز. شايد فكر كنيد گوشت قرمز حاوي مقدار زيادي پروتئين و ديگر مواد مغذي سالم باشد؛ اما بايد بدانيد كه گوشت قرمز حاوي مقادير زيادي چربي اشباع نيز هست كه مي‌تواند منجر به گرفتگي عروق شود. اگر دوست داريد گوشت بخوريد، سعي كنيد ماهي يا مرغ را جايگزين آن كنيد؛ اما اگر نمي‌توانيد از خوردن گوشت قرمز اجتناب كنيد، به حداكثر هفته‌اي يك‌بار خوردن آن اكتفا كنيد.
گوشت هاي قرمز و فراوري شده
9- گوشت‌هاي فرآوري شده
گوشت‌هاي فرآوري شده شامل سوسيس، هات‌داگ، گوشت دودي، سالامي يا هر نوع گوشتي است كه فرآوري شده است. دليل اين ممنوعيت چيست؟ همه انواع ذكر شده حاوي مقادير زيادي سديم هستند. از خوردن هرگونه غذا و گوشت فرآوري شده خودداري كنيد؛ زيرا اين مواد غذايي علاوه بر سديم حاوي چربي‌هاي اشباع شده و مواد نگهدارنده زيادي براي ماندگاري بيشتر هستند.

10- نودل‌ها
يك بسته كوچك نودل نسبتاً ارزان است و يك وعده غذايي است كه هركسي بدون اين كه خيلي آشپزي بلد باشد و يا در شرايطي باشد كه به آشپزخانه‌ي كاملي دسترسي نداشته باشد به راحتي و به تنهايي مي‌تواند آن را آماده كند؛ اما بايد از مصرف اين رشته‌ها پرهيز كنيد. يك بسته كوچك نودل حاوي تقريباً 1580 ميلي‌گرم سديم است و اين تقريباً همان مقداري است كه بايد در طي يك روز كامل مصرف كنيد.

11- ترشي‌ها و شورها
ترشي‌ها و شورها معمولاً در ظروف شيشه‌اي سرشار از آب نمك نگه‌داري مي‌شوند. وقتي سبزي‌ها و ميوه‌هاي مختلف ‌ترشي در آب نمك غوطه‌ور باشند نمك را به خودشان جذب مي‌كنند و فقط سطح بيروني‌شان نيست كه شور مي‌شود بلكه بافت ميوه و سبزي هم لبريز از نمك مي‌شود و اين يعني دريافت زيادتر از نياز بدن به سديم و درنتيجه افزايش فشار خون.

12- كره بادام‌زميني
كره بادام زميني معمولاً حاوي مقدار زيادي سديم نيست؛ اما در واقع از چربي‌هاي اشباع شده تشكيل شده است. مصرف زياد چربي‌هاي اشباع شده باعث انسداد شريان‌ها مي‌شود و هنگامي كه شريان‌ها با چربي بسته شده باشند، نياز به پمپاژ سخت‌تري براي گردش خون در بدن است و اين يعني قلب بايد كار بيشتري كند.

13- قهوه
چه عواملي باعث مي‌شود بعد از مصرف يك فنجان قهوه بيدار بمانيد؟ درست است، فشار خون با مصرف كافئين بالا مي‌رود. با اين كه مصرف قهوه بر افرادي كه فشار خون پاييني دارند تأثير نمي‌گذارد، اما بايد با احتياط مصرف شود. افرادي كه فشار خون بالاي طولاني‌مدتي دارند، نيز بايد از نوشيدن آن خودداري كنند.

14- سوپ‌هاي آماده
سوپ‌هاي از پيش آماده شده مانند سوپ‌هاي موجود در قوطي كنسرو يا سوپ‌هاي پودر شده و كرم‌ها داراي مقدار زيادي سديم هستند. سوپ‌هاي كنسرو شده علاوه بر سديم بالا حاوي مواد نگهدارنده براي ماندگاري طولاني مدت هستند. معمولاً يك قوطي سوپ مي‌تواند حاوي حداقل 800 ميلي‌گرم سديم باشد و اين تقريباً نيمي از ميزان توصيه شده روزانه سديم است.

 

15- غذاهاي سرخ شده
طبق اعلام موسسه بهداشت عمومي و پيشگيري دانشگاه علوم پزشكي جورجيا، مصرف غذاهاي سرخ شده با افزايش فشار خون در ارتباط است. اين امر در اثر سديم بالا و چربي‌هاي ترانس جذب شده توسط غذاي سرخ شده ايجاد مي‌شود. بنابراين دفعه‌ي بعد وقتي مي‌خواهيد غذاهاي سرخ شده مانند گوشت‌هاي سرخ شده يا دونات و پيراشكي بخوريد، دوباره فكر كنيد.

غذاهاي سرخ شده
16- پاپ كورن
مي‌دانيم كه ذرت بوداده يك خوراكي عالي براي زمان تماشا كردن فيلم مورد علاقه‌تان است؛ اما سعي كنيد آن را در منزل با نمك و روغن بسيار كم آماده كنيد. پاپ‌كورن‌هاي مايكروفري سرشار از كره و نمك هستند. خوب است بدانيد فقط يك وعده كوچك پاپ كورن قابل استفاده در ماكروويو حاوي 1058 ميلي‌گرم سديم است كه اين در واقع دوسوم ميزان مصرف سديم روزانه شما است.

17- شير كامل (پرچرب)
شير كامل به طور گسترده‌اي در پخت‌ و پز استفاده مي‌شود، مانند انواع خامه‌ها و خميرها؛ اما مشكل شير كامل اين است كه حاوي مقدار زيادي چربي اشباع است. اين نوع چربي سطح كلسترول بد شما را بالا مي‌برد كه مي‌تواند شريان‌ها را مسدود كند و در نتيجه باعث شود قلب براي پمپاژ خون سخت‌تر كار كند.

18- سيب زميني سرخ كرده
طبق مطالعه‌اي كه در بيمارستان‌هاي مختلف انجام شده مشخص شد مصرف مكرر سيب زميني سرخ كرده منجر به خطر بيشتر فشار خون بالا مي‌شود. اين امر به دليل طرز تهيه سيب زميني سرخ شده است؛ زيرا سرخ كردن سيب زميني در روغن زياد و چند بار استفاده از آن باعث مي‌شود سيب‌زميني‌ها بيشتر در معرض همه‌ي چربي‌هاي ترانس و چربي‌هاي اشباع موجود در روغن‌ها قرار بگيرند و آن‌ها را بيشتر جذب كنند.

19- بيسكويت‌هاي ترد و چوب‌شور
بيسكويت‌هاي ترد از آرد سفيد ساخته شده‌اند كه به كربوهيدرات‌هايي معروف هستند كه به سرعت به قند تبديل مي‌شوند؛ اما اين فقط دليل ناسالم بودنشان براي افراد مبتلا به پرفشاري خون نيست. اين نوع خوراكي‌ها معمولاً به طور عميق در روغن سرخ مي‌شوند و چربي‌ها را درونشان جذب مي‌كنند و علاوه بر اين روي آن‌ها نمك پاشيده مي‌شود، به اين معني كه هر كدام اين خوراكي‌ها حاوي مقدار زيادي چربي و نمك و آرد سفيد است كه همگي براي فشار خون بالا مضر مي‌باشند.

20- محصولات نانوايي
ناراحت كننده است كه حتي مواد غذايي پختني مانند برخي نان‌ها نيز مي‌توانند باعث فشار خون بالا شوند. دليل آن هم وجود چهار ماده اصلي بالابرنده‌ي فشار خون يعني قند، چربي اشباع، نمك و آرد سفيد است. آرد سفيد داراي شاخص گليسمي بالايي است به اين معني كه اين ماده به راحتي مي‌تواند به گلوكز تبديل شود.

21- شيريني‌ها
شيريني‌ها، كيك‌ها و كلوچه‌ها همان‌طور كه از نامشان پيداست قند بالايي دارند؛ اما مضر بودن آن‌ها براي فشارخوني‌ها فقط به دليل محتواي شكر موجود در آن‌ها نيست، بلكه ميزان سديمي كه در هنگام تهيه شيريني به آن اضافه مي‌شود نيز بالاست. اگر مي‌خواهيد قند و فشارخونتان را در محدوده‌ي نرمال نگه داريد بهتر است از مصرف شيريني‌ها خودداري كنيد.

22- قند و شكر تصفيه شده
قند تصفيه شده همچنين عامل اصلي فشار خون بالا است. طبق مطالعه‌اي كه توسط Open Heart انجام شده است، مصرف زياد قند تصفيه شده منجر به فشار خون بالا مي‌شود. مصرف شكر در يكي از وعده‌هاي غذايي شايد موردي نداشته باشد؛ اما از مصرف روتين آن خودداري كنيد؛ زيرا مي‌تواند بسيار مشكل‌ساز شود.

23- سبزيجات كنسرو شده
سبزيجات كنسرو شده ممكن است به نظر نرسد كه حاوي نمك زيادي باشند، اما هستند. نمكي كه در سبزيجات كنسرو شده استفاده مي‌شود حاوي مقادير زيادي سديم است. در واقع نمك به عنوان ماده نگهدارنده اين محصولات استفاده مي‌شود براي همين مقدار آن زياد است. به عنوان مثال، يك قوطي فلفل هالوپينو حاوي 1671 ميلي‌گرم سديم است.

24- پوست مرغ
اگر فشار خون داريد، از مصرف پوست مرغ خودداري كنيد. پوست مرغ وقتي خوب سرخ شده ممكن است براي برخي افراد طعم و بوي شگفت‌انگيزي داشته باشد؛ اما حاوي مقادير زيادي چربي است. لازم به ذكر است كه پوست مرغ به تنهايي و بدون روغن و كره اضافه هم حاوي مقادير زيادي چربي اشباع است. هنگام پختن مرغ معمولاً پوست آن مقدار زيادي نمك را قبل از رسيدن نمك به گوشت مرغ جذب مي‌كند. بنابراين، بهتر است به هر قيمتي از مصرف پوست مرغ خودداري كنيد؛ چه سرخ شده و چه غير آن.

25- دونات‌ها
دونات‌ها شيرين و خوشمزه هستند؛ اما اگر مي‌خواهيد از فشار خون بالا جلوگيري كنيد، بايد با آن‌ها خداحافظي كنيد. هر دونات حاوي حداقل 300 كالري از كربوهيدرات‌هاي ساده (كه به سرعت به قند تبديل مي‌شوند) و چربي‌هاي ترانس (چربي‌هاي خطرناك كه مي‌توانند در عروق ايجاد مشكل كنند) است. اين دو ماده مغذي فشار خون شما را به سرعت بالا مي‌برند.
بيشتر بخوانيد
ساير موارد بالابرنده‌ي فشارخون
- انواع پاي‌ها به دليل سديمي كه دارند براي فشارخوني‌ها مناسب نيستند.
- مصرف الكل موجب سفت شدن رگ‌هاي خوني و بالا رفتن فشار خون مي‌شود. علاوه بر اين الكل حاوي مقادير زيادي قند است كه مي‌تواند منجر به افزايش وزن و در نتيجه افزايش فشار خون در طولاني مدت شود.
- بيكن هم به دليل سديم بالا و چربي‌هاي اشباع شده فشار خون را بالا مي‌برد.
- ساوركرات؛ نوعي كلم ترشي يا كلم شور كه به دليل نمك زياد براي افراد مبتلا به فشار خون بالا ممنوعيت دارد.
- دور غذاهاي چيني هم خط بكشيد. اغلب غذاهايي كه در رستوران‌هاي چيني سرو مي‌شود سديم بالايي دارند.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۲۳:۲۳ ] [ وبلاگ نويس ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 0
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب